Chiakefir – ungernes nye yndlingsspise

Og så er det oven i købet nok sundt. I hvert fald hvis man som jeg mener, at visse mælkeprodukter er sunde og generelt følger vores husregel for, hvad der er med til at gøre ting sunde…. Nemlig: Variation og alt med måde!

Kefiren, som i dette tilfælde er mælkekefir lavet på sødmælk, har jeg skrevet om, hvordan jeg laver, før, bl.a. her og her. Den udgave jeg bruger her indeholder udover den mælkesyresyrnede sødmælk og mælkesyrebakterier mv. af varierende art blot lidt vaniljepulver, og altså ingen tilsat sukker (og en del af mælkesukkeret er spist af mælkesyrebakterierne). Dette er i sig selv lækkert at indtage, men det nye her i hjemmet er at tilsætte chiafrø, som er en gammel frøsort, som stammer fra Syd- og Mellemamerika, og som er blevet udråbt som “superfood” af mange. Når det er sagt, så frøene såkaldt “novel food” (Novel food: Nye fødevarer kan for eksempel være frø, nødder, frugter eller grøntsager, der ikke har været anvendt som fødevarer i EU i nævneværdigt omfang før 15. maj 1997. Der kan også være tale om nye industrielt fremstillede stoffer eller ekstrakter til fødevarebrug (kilde: http://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Nye-f%C3%B8devarer-og-f%C3%B8devareingredienser.aspx).

Chiafrø har været godkendt i EU under visse former siden 2009, og er efterfølgende blevet godkendt under flere former/til flere formål siden (op til 15 g pr. dag) (se mere her). Frøene indeholder bl.a. omega-3 og omega-6 fedtsyrer og en del kostfibre. Så alt i alt burde de teoretisk set kunne bidrage  med noget godt til hjerne og mave ;-)

Vi laver chiakefiren som “grød”. Dvs. ca. 1½ dl kefir og en stor spsk. chiafrø (ca. 15 g) blandes i en bøtte med låg, og det står så i køleskabet natten over. Frøene suger meget væske, og derfor bliver blandingen mere “grødet”/tyk af at stå.

2016-02-09 12.55.35

2016-02-09 12.58.14

Dagen efter har man så et lækkert lille måltid til en del af morgenmaden, frokosten eller mellemmåltid :-P

Frøene har en ret neutral smag med en lille smule “knas” (afhængig af hvor længe de har trukket).

Man kan selvfølgelig også bruge kefir med frugt tilsat eller et andet surmælksprodukt med levende mælkesyrebakterier. Grundet til at jeg foretrækker produkter med levende mælkesyrebakterier er bl.a. at disse forhåbentlig gavnlige bakterier fra starten har “magten” i blandingen, så der ikke kommer vækst af betydning fra eventuelle mikroorganismer på frøene. Med andre ord så er det min egen lille måde til forhåbentlig at “have lidt styr på”, hvad jeg indtager ;-)

Apropos bakterier, som kan være en god ting, så tillader jeg mig lige at linke til et af mine egne tidligere indlæg endnu en gang ;-)

http://hvorsvaerterdetlige.dk/husk-at-fodre-dine-indre-venner-og-maaske-invitere-nye-paa-besoeg/

God weekend til alle :-)

 

 

 

 

4 tanker om “Chiakefir – ungernes nye yndlingsspise

  1. Jeg bruger frøene i yoghurt naturel og det smager faktisk også godt. Jeg er ikke så avanceret så jeg laver eget kefir ;) kh Birgitte

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>