Strik for livet!

For noget tid siden så jeg en konkurrence, hvor man i en garnbutik online kunne vinde et økologisk net med en valgfri tekst påtrykt. Man skulle angive, hvad man ville have påtrykt, hvis man vandt. Jeg synes det var lidt sjovt, at finde på noget sigende om strik, at have stående på et net, jeg kunne bruge til hverdag, og tænkte mig lidt om og kom så i tanker om det, jeg ville have stående, nemlig “Strik for livet”.

Og hvorfor nu dette? Jo fordi:

  •  Man kan, ligesom at “løbe for livet” for at overleve,  i visse situationer (nok mest indirekte) også “strikke for livet” for at overleve (sådan har jeg det i hvert fald nogle gange)
  • Man kan strikke for at gøre livet bedre for andre. Som når nogle strikker for velgørenhed, for at andre kan holde varmen osv. (det er der mange eksempler på gennem tiden)
  • Man kan strikke for et bedre miljø (f.eks. for at undgå mikroplast i miljøet, eller som såkaldt yarn bombing, som er en form for “strikkegrafitti” for et mere farverigt og interessant bymiljø eksempelvis)

Som jer der læser med lidt mere regelmæssigt måske husker, så startede mit strikkeeventyr, som følge af en det sidste grunde (se her). Med tiden har det dog i høj grad også udviklet sig til ikke mindst det første punkt.

Jeg har nemlig siden omkring starten af december være nødt til at holde mig væsentlig mere i ro end ellers, og i perioder helt i ro, da jeg reddede mig en diskusprolaps, som jeg langt om længe for ca. 3½ uge siden er blevet opereret for.

For ikke at blive helt vanvittig af at bruge så meget tid “på sofaen”, så har jeg strikket og strikket og strikket! OG jeg er kommet til at holde rigtig meget af det. Bl.a. fordi det:

  • Virker beroligende og bekæmper rastløshed
  • Fjerner fokus fra smerter
  • Giver mig  mulighed for at lave noget brugbart og være kreativ
  • Gør at jeg kan lære noget nyt
  • Er noget jeg kan lave både siddende, liggende, stående og sågar gående lidt rundt
  • Kan udføres i simpel grad, selv  når jeg er godt og gundigt “dopet” af f.eks. stærkt smertestillinde medicin, så jeg hverken kan læse eller følge et fjernsynsprogram ordenligt
  • Har noget at være “social” omkring (både på nettet og i virkeligheden, især førstnævnte i den forgangne periode)
  • Har færre bivirkninger end meget medicin, og er billigere end megen psykologhjælp ;-)
  • Holder hænder og hjerne i gang

Det er bare nogle af de gode ting ved strikningen, og jeg ved; ved at snakke og skrive med samt læse om andre, at der er den del, der har samme erfaringer.

Der skulle sågar være lavet forskning, der bekræfter (noget af?) ovenstående, men jeg har ikke haft energi til at lave en grundig research på dette område.

Hvis du selv kunne tænke dig at afprøve, om det virker positivt for dig, så vil jeg foreslå, at du starter helt simpelt ud, hvis du ikke har strikket før.

  • Start med at finde noget garn du synes er dejligt at røre ved, men ikke er for uldent (for så er det lidt sværere at se, hvad man laver)
  • Køb eller lån et par strikkepinde (eller en rundpind), som hverken er for tykke eller tynde, f.eks. str. 4. (Pindene skal dog passe i str. til det garn du har valgt, spørg i butikken eller se på garnets bandarole)
  • Få gerne en erfaren strikker til at slå masker op og vise dig, hvordan man strikker retstrik til at starte med, eller gå ind på you-tube og søg på “strik for begyndere”, “Slå masker op”, “Strik ret” mv., og der vil være mange instruktionsvideoer at kigge på. Vælg gerne de danske, da der er forskel, på hvordan man gør, især blandt forskellige lande, og det er lettere at finde nogle at diskutere problemer med på dansk i de danske Facebookgrupper. Det vil jeg nemlig også foreslå dig, nemlig at finde nogle grupper på Facebook, som passer til dit temperament. Læs hvad de enkelte grupper tilbyder, og vælg nogle stykker, som du synes virker interessante og prøv dem, så vil du finde ud af, hvilke der passer godt til dig.
  • Start med at prøve at strikke noget helt simpelt. Gerne en firkant, der alt efter størrelse kan bruges til alt muligt forskelligt, så som klud under kaffekoppen, karklud, vaskeklud, mundserviet, til at sy sammen til større ting (tæppe, taske, pudebetræk osv.)

En Facebookgruppe, som jeg selv synes er god for både nybegyndere og øvede, og hvor der plejer at være en rigtig god og hjælpsom tone, er:

Karklude og andre nørkleriers Hyggehjørne, som er oprettet af administrator Marianne Konbæk.

Til slut vil jeg lige vise et billede af mit seneste strikkepåfund. Det er en taske til garnnøglet, så jeg bedre kan gå rundt og strikke (med tasken på armen) uden at have et garnnøgle på slæb efter mig ;-)

Tasken er inspireret at en japansk knudetaske. Første gang jeg så en var for nyligt til en workshop med Vithard Willumsen (“Prince of knitting”), hvor han viste os sin, den var dog i stof. Tricket er at den ene hank er længere end den anden, og at man så trækker den længste hank igennem den korte, så tasken dermed lukkes med en slags knude.

Min taske har jeg lavet i økologisk uld, med fór og det indvendige af hankene lavet af en gammel top (som på mystisk vis var blevet for lille til at nå ned over min mave ;-) ). Den øverste kant og det indvendige af hankene er forstærket/fortykket af et snoet påsyet bånd af uld. Jeg har puttet det glatte fór i, for at garnnøglet ikke skal ligge og blive fnulret, når det gnider mod indersiden af tasken.

2016-09-09-10-48-20 2016-09-09-10-26-04 2016-09-09-10-25-54 2016-09-09-10-28-06

Tasken er lavet alene af økologisk uldgarn og genbrugt tekstil :-)

 

PS: Jeg vandt ikke nettet fra garnbutikken ;-)

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>